Vi ønsker større fokus og en indsats for at øge trygheden

Anne Sofie Uhrskov, Borgmesterkandidat for Venstre i Frederikssund kommune

Efter den seneste weekends uroligheder på Frederikssund station, er det naturligt at debatten om tryghed for borgerne i Frederikssunds natteliv blusser op igen. Jeg kan godt forstå, at det er utrygt at færdes omkring Frederikssund station, og det er vigtigt at vi nu politisk får gjort noget for at imødekomme denne utryghed.

Vi må i byrådet nu have en grundig snak om, hvilke mulige tiltag der skal til, for at sikre borgernes tryghed. Vi har et godt SSP arbejde i Frederikssund kommune, men vi skal vurdere om der er afsat de rette ressourcer og om der er yderligere tiltag der skal til for at forebygge hændelser, som den vi så lørdag nat.

Et bredt flertal i Folketinget har vedtaget en ny lov, der som en forsøgsordning giver kommuner mulighed for at anvende tryghedsvagter. Tryghedsvagter kan sættes ind i områder, hvor borgerne oplever særlig utryghed i det offentlige rum som f.eks Frederikssund station og området omkring stationen.

Tryghedsvagterne skal ikke erstatte politiets arbejde, men være et supplement der har faste steder som deres arbejdsområder. Flere kommuner har allerede indført ordningen, og vi skal kigge på om det kunne være en løsning for os i Frederikssund kommune.

Bragt i Frederikssund Avis 5.8.2024